Kostičas

června 29, 2015

Kostičas

Autor: Samantha Shannová
Nakladatelství: Host
Žánr: Young Adult, fantasy
Počet stran: 480
Série: Kostičas
Díl: 1.

Příběh začíná v roce 2059. Devatenáctiletá Paige Mahoneyová pracuje v londýnském kriminálním podsvětí, kde působí jako jakási „spojka“ či „posel“ — je krajinochodec, zvláštní typ jasnovidce, a díky svým schopnostem se dokáže vnořit do mysli druhých lidí. Žije v represivním režimu Scion, kde páchá velezradu už jen tím, že dýchá. Jednoho dne se její život navždy změní. Je přepadena, unesena a převezena do někdejšího Oxfordu, města, které před dvěma sty lety zmizelo z map. Tam je Paige vydána na milost a nemilost Strážci, nejkrásnější, ale zároveň nejděsivější bytosti, jakou kdy potkala…

The Seven Seals from THE BONE SEASON by Samantha ShannonKde jsou ty časy, kdy se police v knihkupectvích prohýbaly pod náporem upířích young adult titulů, v čele se Stmíváním. Doba a trendy se mění a tak upíry vystřídal nový trend - dystopie. Dystopie je  prostě hitem poslední doby, kdo by neznal: Hunger Games, Divergenci nebo Selekci ? 
Většina young adult dystopií má tři charakteristické znaky: Retardovanou hlavní hrdinku (co si budeme nalhávat), klišoikdní milostný trojúhelník a svět, kterému vládne nespravedlivý režim. A co kdybych vám řekla, že Kostičas splňuje jen jeden bod z mého seznamu a to svět s nespravedlivým režimem? Už žádná retardovaná hrdinka při jejichž morálních dilematech budete mít chuť skočit  z okna a ani žádný trapný milostný trojúhelník, jen detailně propracovaný svět.
Když jsem knihu viděla v knihovně,  zaujal mě název a protože jsem o knize neslyšela, rozhodla jsem se to risknout a půjčit si ji. Proto jsem od knihy absolutně nic neočekávala a o to větší bylo moje překvapení, jak moc dobrá tahle kniha je.

Mladá autorka vytvořila dokonale propracovaný dystopický svět, ve kterém  chytře skloubila prvky fantasy a sci-fi. S propracovaným příběhem jde ruku v ruce velmi obsáhlý slovníček pojmů, které si budete muset osvojit, aby jste pochopily, kdo jakou zastává pozici nebo kterou mocí vládne. Upřímně řečeno, ze začátku jsem v pojmech a slangu měla pořádný guláš, kterému  bych ale určitě předešla, pokud bych si dříve všimla slovníčku pojmů na konci knihy.

Mile mě překvapilo, že se konečně v nějaké young adult knize setkávám s inteligentní a normální hlavní hrdinkou a ne s nějakou ufňukanou holkou řešící svoje psychologické pochody. Page  je tvrdohlavá, jízlivá  a do všeho se vrhá po hlavě a hlavně nefňuká.

Velkým plusem je jak už jsem zmínila absence milostného trojúhelníku, který najdeme snad v každé druhé knize pro mládež. Vlastně pokud hledáte romantiku, tak tady rozhodně nepochodíte, příběh je všechno, ale rozhodně ne romantický. No ale přece  nějaká romantika tu je,  jsme přeci jen v young adult žánru. Romantika ale jak přijde, tak odejde, takže jestli chcete romantiku, jděte o dům dál. Ona vlastně celá ta romantika je vcelku nepředvídatelná, ostatně jako celý příběh.

Opravdu mě nadchlo, že příběh je absolutně nepředvídatelný a to doslova, nikdy nevíte co se stane na další stránce, nevíte kdo Page zradí nebo naopak, kdo jí pomůže, zkrátka nedokážete předpovědět nic...Až na konec a to je obrovská škoda. Celý příběh(až na konec) je jak bylo zmíněno nepředvídatelný, ale jak se postupně dostáváte na posledních dvacet stránek už tušíte, co se asi stane i když některé pasáže konce dokáží (ne)mile překvapit.

Co na závěr? Autorka  se vyhnula všem klišé ostatních knih a vytvořila  dokonale propracovaný svět plný originálního slangu, ve kterém se můžete snadno ztratit.  A hlavně vytvořila nepředvídatelný příběh o přátelství, lásce, smrti a přežití, který je plný emocí. Škoda jen obálky, která by mohla zvírazňovat žánr a orientaci knihy.

Za mě jedna z nejlepších distopiíí, kterou jsem kdy četla. A teď jen počkat na říjen kdy vyjde další díl.

Hodnocení: 92%

You Might Also Like

3 komentářů

  1. Knihu jsem si koupila už někdy na jaře, ale přes tu hromadu dalších knih mi zaladla někam do budoucnosti...
    Tvá recenze mne celkem zaujala, tak si na ni zkusím udělat čas co nejdříve :)
    Sci-fi miluju, ale fantasy, až na klasiku, zrovna dvakrát nemusím... Autoři mi to nakonec vždy dají oboje do jednoho a já mám smůlu :'D
    Děkuju za upozornění na slovníček. Pak si ho hned půjdu prolistovat :)

    lehcezapomenuta.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  2. aj ja už chcem daľší diel :) asi sa na to vrhnem aj v angličtine :D

    http://natalie-catchthemoment.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  3. Vytvorila fakt perfektný svet, ale zo začiatku som z toho mala trochu guláš. No som veľmi zvedavá na pokračovanie.

    OdpovědětVymazat

Mohlo by tě zajímat

facebook

Instagram